Thursday, March 26, 2015

3 opdrachten bij verlatingsangst

Een paar dagen na mijn laatste post voel ik me weer een stuk sterker.
Ik besefte dat ik mezelf aan het verliezen was in een spiraal van negatieve gevoelens.
Elke dag zocht ik meer informatie op over verlatingsangst, wou ik mezelf beter begrijpen om er beter mee om te kunnen gaan. Dacht ik. Maar eigenlijk overanalyseerde ik alles en kon ik het rationeel wel vatten, maar daarom er nog niet emotioneel mee omgaan. Met als gevolg dat ik me eigenlijk alleen slechter ging voelen.

Mijn gesprek met de psycholoog kwam net op tijd. Zij zei me dat ik me er niet zo aan mocht vastklampen, dat het tijd was om los te laten. En ze gaf me 3 opdrachtjes mee naar huis om uit te proberen.

De eerste opdracht luidt: hou voor jezelf een dagboekje bij waar je elke dag 3 dingen in noteert die je die dag gelukkig hebben gemaakt. En dat geluk kan echt in hele kleine dingen zitten. Ik kreeg een compliment van een collega. Ik heb lekker geslapen. Ik ben gaan wandelen en ontdekte een nieuw stukje natuur. Ik heb superlekker gekookt of gegeten. Mijn make-up was echt supergoed gelukt. Mijn baas was blij met het werk dat ik gedaan heb, ...... Er zullen dagen zijn dat je denkt "pfff ik weet écht niks op te schrijven, het was een baaldag", maar ga dan eens teruglezen op de vorige dagen wat je kleine geluk was. Na een tijdje zal je merken dat je de positieve dingen in het leven begint op te merken, en je minder gaat focussen op de negatieve dingen. Iedereen heeft zijn mindere dagen, maar hopelijk word je hierdoor wat weerbaarder.
Bijvoorbeeld: http://www.flair.be/nl/psycho/301001/21-simpele-dingen-die-ons-gelukkig-maken 

De tweede opdracht is de volgende: probeer een paar keer per dag 1 minuut lang een bepaalde activiteit heel "mindful" te beleven. 's Morgens bij het borstelen van je haar probeer je even al je zintuigen te beleven. Wat zie ik? Wat voel ik? Wat ruik ik? Wat hoor ik? Registreer even alles om je heen en neem het op. Dwalen je gedachten toch af naar iets anders, probeer ze dan weer terug te halen naar dit moment. Hier en nu. Even niks anders aan je hoofd, behalve dit. En dat 60 seconden. Na een tijdje kan je hier 90 seconden van maken, en dan 120, tot je bij jezelf merkt dat je je gedachten beter kan controleren. Dit hoeft uiteraard niet enkel bij het borstelen van je haar te zijn ;-) Kan ook bij het poetsen van je tanden, bij het ontbijt, bij het fietsen, ...

De derde en laatste opdracht is meteen de 'origineelste' ;-)
Neem bij het douchen een potje yoghurt mee onder de douche en kap dit over je hoofd.
I'm not kidding. Dit was de derde opdracht die ik meekreeg. Ik trok een wenkbrauw op, want dit vond ik toch maar een gekke opdracht. De psychologe verklaarde: "jouw hersenen zijn constant op zoek naar rationele verklaringen voor alles. Je wil alles beheersen en controleren. En dit gaat tegen alle rationele verklaringen in. Yoghurt, dat is om te eten en niet over je hoofd te kappen. Dus je gaat merken dat je in de douche toch met een bepaalde drempel te maken gaat krijgen. Ik heb de test zelf ook gedaan en merkte dat ik daar met dat potteke yoghurt stond, maar het toch niet direct over me uitkiepte."

Dus, ik weet weer wat gedaan de komende tijd! Yoghurt op mijn boodschappenlijstje schrijven, bijvoorbeeld.

Eigenlijk ben ik blij met die opdrachten. Het is zo dat ik er veel te veel over nadacht, het de laatste weken echt kapot analyseerde en mijn vriend ook constant bestookte met mijn "bevindingen" en dingen die ik weer te weten gekomen was. Maar dat ging ten koste van gewoon genieten van onze relatie. Niet alles hoeft geanalyseerd te worden. Soms moet je het gewoon loslaten, en even genieten van het hier en het nu.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your contribution!
Your reaction is waiting to be moderated.