Sunday, March 15, 2015

Professionele hulp bij verlatingsangst

Verlatingsangst is - in mijn geval - niet iets wat ik maar af en toe heb. Ik leef ermee, elke dag en elk moment. Bij momenten is het veel heviger door bepaalde omstandigheden, maar het sluimert altijd op de achtergrond. Ik sta ermee op en ik ga ermee slapen. 

Ik denk ook wel dat het in mijn geval ermee te maken heeft dat ik alleen woon maar nog geen gezin heb. Ik lig dus elke avond alleen in de zetel of in bed en dan ben je er (on)bewust toch mee bezig. 

Naar mijn mening is professionele hulp bij verlatingsangst wel aangewezen, al is het maar om jezelf beter te leren kennen en er zo beter op te kunnen inspelen. En professionele hulp kan dan vanalles zijn. In mijn geval is het de combinatie van een psycholoog en bezoekjes aan de acupuncturist. Toen ik besefte dat het zo niet verder kon en ik hulp ging zoeken, kwam ik op een website over acupunctuur terecht. Er stond dat dat ook kon helpen bij gevoelens van angst en onrust. Perfect, dacht ik. Een paar dagen later had ik een afspraak gemaakt om eens te horen of het mij kon helpen. 6 sessies later kan ik zeggen: ENORM. Veel mensen staan nogal sceptisch tegenover acupunctuur - wat ik heel goed begrijp, maar ik denk dat je voor alles moet open staan. Als je het niet geprobeerd hebt, kan je niet weten wat het is. 

De eerste 2 sessies kon ik nog niet echt zeggen of er nu een enorm verschil was of niet. Ik voelde me wel rustiger ja, maar misschien zat dat in mijn hoofd? Toen ik op een avond echter net een "verlatingsangstaanval" had toen ik naar de acupuncturist moest, heeft het zijn nut wel bewezen. Ik ging enorm opgejaagd en angstig binnen, en kwam weer tot rust gekomen naar buiten. Echt, helemaal zen. De acupuncturist had me ook wat kruidenpilletjes meegegeven die ik 2x per dag moest nemen om de angstgevoelens onder controle te houden. En die pilletjes werken ook echt. Sindsdien zijn we 2 weken verder en ik merk echt verandering in mijn gedrag.

Wat ik wil zeggen is: zoek hulp waar jij je goed bij voelt. Is dat een psycholoog, een acupuncturist, een zelfhulpboek of misschien gewoon een vriend of vriendin waar je goed mee kan praten: als het je maar helpt. Schrijf je gevoelens/gedachten neer om ze zo een plaats te geven. Het mag, het kan.

No comments:

Post a Comment

Thank you for your contribution!
Your reaction is waiting to be moderated.