Thursday, March 12, 2015

Tips bij verlatingsangst

Nogmaals: ik ben geen dokter of psycholoog dus de tips die ik je kan geven zijn vooral gebaseerd op eigen ervaring.

1. Focus op je ademhaling
Als ik weer een 'aanval' heb of me erg onrustig voel, probeer ik eerst en vooral me op mijn ademhaling te concentreren. Een paar keer diep in- en uitademen helpt al enorm om de nervositeit wat te minderen.


2. Mindfulness
Vervolgens kan je mindfulness toepassen: mindfulness
is een toestand waarin je met vriendelijke aandacht aanwezig bent in de gevoelde ervaring van het huidige moment. Je merkt duidelijk gedachten, fysieke ervaringen, emoties en gebeurtenissen op zonder te reageren volgens vaste gewoontes of op een automatische manier. 
Dit betekent dat je keuzes kan maken over hoe je met de dingen omgaat en een rijk en vervullend leven kan leiden, ook al ervaar je moeilijke omstandigheden.



Bijvoorbeeld: je hebt een angstige gedachte. In mijn geval bijvoorbeeld: het is nu 13u33 en ik heb de hele dag nog niks van Redlef gehoord. Mijn eerste reflex zouden meteen paniekgedachten zijn. Is er iets aan de hand? Waarom heeft hij nog niks gestuurd? Denkt hij dan niet aan mij? Heb ik iets misdaan?

3. Rationeel nadenken
Rustig, Claudia. Even diep in- en uitademen. Mijn gevoelens, gedachten en emoties zijn er, maar dat wil niet zeggen dat ik erop moet reageren zoals ik zou doen. Misschien is er een logische verklaring dat hij nog niks heeft laten weten vandaag. Waarschijnlijk slaapt hij nog, of is zijn belkrediet op, of is hij zijn gsm vergeten. En het is niet omdat je hem nog niet gehoord hebt, dat hij je zomaar vergeten is. Wanneer heb je hem laatst gehoord? En hoe was de toon toen? Zijn laatste sms was vannacht, om 1u45. "Slaapzacht liefje xxxxxxxx hvj!". Waarom zou er sinds toen iets veranderd zijn aan zijn gevoelens voor jou?

Misschien herken je jezelf hierin: als je lange tijd niks van de ander hoort, ervaar je meteen een gevoel van "afwijzing". Het voelt alsof je niet interessant genoeg bent, niet waardevol en dat hij je gewoon vergeten is. Maar diep vanbinnen, en rationeel, weet je dat dat niet zo is.

4. Leuke herinneringen ophalen/smsen herlezen
Nog iets dat mij helpt bij een paniekaanval: de lieve smsjes die ik in het verleden al van hem ontvangen heb herlezen. Dan kalmeer ik gelijk weer een beetje en kan ik het beter relativeren. Dan besef ik weer: hij ziet je graag, er is echt niks aan de hand. Of ik haal herinneringen op van de voorbije weekends, en de leuke momenten die we hadden. De keren dat hij diep in mijn ogen keek en "ik hou van je" zei.

Hopelijk heb je iets aan mijn tips - als je er nog aan toe te voegen hebt, lees ik ze graag!

No comments:

Post a Comment

Thank you for your contribution!
Your reaction is waiting to be moderated.